Autor: Martin Černý
Na úvod bych rád poděkoval režiséru a scénáristovi Romanu Vávrovi za možnost zúčastnit se výběrového řízení na tvorbu plakátu pro jeho dokumentární film.
Měli jsme to štěstí, že náš návrh oslovil hodnotící komisi natolik, že jsme výběrové řízení vyhráli.
Práce na plakátu probíhaly na přelomu roku 2019/2020 a mohu říci, že to byla jedna z nejpříjemnějších prací v posledním roce.
Komunikace a spolupráce s tvůrcem filmu i s produkčním týmem (PunkFilm) byla bezproblémová a oceňuji, že veškeré připomínky ke grafice plakátu vycházely z poctivé snahy dosáhnout co nejlepšího výsledku.
Nosnou myšlenkou bylo vytvořit plakát formou mozaiky (samotný film je koncipován jako specifická filmová mozaika), který z dálky bude vypadat jako portrét Alfonse Muchy a při přiblížení odhalí mozaiku obrazů a příběhů vycházejících jak ze života A.M. tak i ze samotného filmu.
....................Záměrně jsem vybral fotografii, kde je autor ještě mlád a pln odhodlání hledí vstříc budoucnosti.
....................Překreslování neproběhlo automatickým obkreslením vygenerovaných tvarů. Snažil jsem se ztvárnit protrét A. Muchy tak, aby se jeho výraz posunul od mladické jemnosti k pevnějšímu pohledu vstříc budoucnosti, který podle mě lépe charakterizuje umělcovu neoblomnou pracovitost a tvořivost.
....................Výběr byl dolaďován postupně během tvorby plakátu. Bylo potřeba pohlídat, aby daná tonalita (světlost/tmavost) fotografie přispívala ke kresbě portrétu a zároveň, aby tvarově "seděla" do určeného výseku. A v neposlední řadě, aby byl pomocí fotografií vyprávěn příběh - aby fotografie spolu myšlenkově souzněly.
....................Důležitou součástí každého plakátu je typografie, proto jsme věnovali velkou pozornost výběru písma.
Z původních t=měř dvaceti typů písma jsme nakonec zvolili písmo Frederik (vpravo dole) z anglické písmolijny The Northern Block.
Původní idea byla taková, že plakát bude tvořen barvami z plakátů Alfonse Muchy.
Bohužel při zkombinování barev z plakátů A.M. a černobílých fotografií došlo k tomu, že celkový dojem neodpovídal barevné paletě typické pro Alfonse Muchy. Na barevném ladění jsme strávili hodně času a rozhodování nebylo lehké. Nakonec jsme myšlenku barevných odstínů podle plakátů A.M. opustili.
Původně vybraný podpis chtěl jeden za partnerů filmu vyměnit za jiný, který používá ve svém logu. Při bližším prozkoumání se ale ukázalo, že vektorizace podpisu použitého pro logo nebyla provedena úplně nejlépe a celkově tento podpis/logo neměl potřebnou eleganci a dynamiku. Na druhou stranu bylo jeho výhodou výraznější vzhled díky širší stopě štětce. Provedl jsem tedy několik úprav, abych zachoval tuto výraznost a přidal jí trochu dynamiky a elegance z původního podpisu.
........................................